Významné osobnosti světové pedagogiky 18. až 20. století.
Dějiny pedagogiky jsou disciplínou pedagogiky. Poskytují komplexní obraz o vývoji výchovy jako sociálního jevu, o vývoji výchovných zařízení i o vývoji pedagogické teorie jako zobecnění a reflexe výchovně-vzdělávací praxe.
Obsah:
- John Locke
- Jean Jacques Rousseau
- Johann Heinrich Pestalozzi
- Johhan Friedrich Herbart
- Lev Nikolajevič Tolstoj
- Konstantin Dimitrijevič Ušinskij
- Anton Semjonovič Makarenko
- Zdroje
John Locke
- Anglický filozof, pedagog a politik
- Proslul svou empirialistickou teorií a politickou filozofií – hájil přirozenou rovnost a svobodu lidí
- Ovlivnil britské osvícenství a liberální myšlení
- Život:
- Narozen ve Wringtonu
- Byl studentem Oxfordu, později se stal lékařem lorda Coppera a zároveň vychovatelem jeho syna, díky tomu se později dostal do vysokých politických funkcí
- Kvůli podezření ze spiknutí proti králi musel uniknout do Nizozemí
- Po revoluci dožívá v exilu v Anglii
- Nikdy se neoženil ani neměl potomky
- Znal se s Isaacem Newtonem
Složky výchovy:
A) Tělesná
- promítá se ve zdravotním stylu dítěte
- zaměřena na rozvoj fyzicky zdatného jedince
- pobyt na čerstvém vzduchu přináší regeneraci i pohybový rozvoj pro dítě
B) Mravní
- nejprve máme být přísní, postupně se stát přítelem, vést dítě k respektování učitele a rodiče
- od začátku dítě podřizovat kázni, potlačit jeho žádost a vůli k věcem pro něj nevhodné
- rodičovská autorita – strach z přísnosti, výtky, zastrašování – ukotvení návyk
- tresty jako bití ale vedou k přirozenému odporu, dítě předstírá poslušnost, skrývá nepřátelskost, která může narušit další vývoj
- odměnu (sladkosti, hračky) nepoužívat jako motivaci pro činnosti, které dítě dělá s odporem
- ocení slovní pochvalu a uznání
C) Rozumová
- výchova gentlemana se znalostmi jazyků a účetnictví
- základní všeobecný přehled učiva pro žáka, znát dobře svůj, francouzský a latinský jazyk a sedmero svobodných umění
- nalézt pedagoga s přirozenou autoritou pro udržení pozornosti, a který by rozvíjel mravnost
D) Pracovní
- zaměřuje se na provozování nějakého řemesla
- osvojení si dané dovednosti a zručnosti
- doporučuje zahradnictví, zemědělství nebo práci se dřevem
- důraz klade na mravní výchovu – upevňování hodnot a uchování majetku
- mladý gentleman se má naučit nějakému řemeslu
- rozvíjet výchovu od nejútlejšího mládí
- cíl výchovy: výchova představitele vedoucí vrstvy společnosti ‘’gentlemana’’ reprezentanta střední vrstvy tehdejší anglické buržoazie
Díla:
- Pojednání o toleranci – o náboženské snášenlivosti
- Esej o zákoně přírody – o přírodovědných zájmech
- Dvě pojednání – o vládě, kde pojednává vztah mezi dítětem a rodičem
- Úvahy o výchově – podrobně zde vypracoval své názory na výchovu
- Pojednání o lidském rozumu – diskuze o schopnostech člověka a o hranicích lidského rozumu
Jean Jacques Rousseau
- Francouzský filozof a preromantický spisovatel
- Zakladatel svobodné a přirozené výchovy
- Jeho dílo ovlivnilo Velkou francouzskou revoluci
- Podstata učení: Lidé se rodí dobří, ale kazí je společnost, volal po návratu k přírodě a lidské přirozenosti
- Žil s negramotnou švadlenou, měl 5 dětí, které umístil do sirotčince
- Život:
- Narozen v Ženevě roku 1712.
- Jeho vzdělání spočívalo ve čtení kalvinistických kázání a Plutarchových životopisů.
- Otec jej dal na učení k notáři a k ryteckému mistru.
- V 16 letech opustil domov, konvertoval ke katolíkům, později se vrátil k evangelictví.
- Živil se jako komorník, vychovatel, osobní tajemník a učitel hudby, studoval hudbu a získal místo hudebního mistra.
- Byl stoupencem senzualismu – poznatky odvozené z požitků.
- Odsuzoval učení z knih, doporučuje vlastní zkušenost, ve spise Nová heliosa obhajuje právo člověka na svobodný život.
Výchova:
- Výchovou dětí bohatých rodičů se rozhodl změnit vládnoucí třídu, aby byla ochotna napravit společnost.
- Prvním pomocníkem výchovy je sám život
- Hlavní požadavky na tuto výchovu – naturalismus (přirozenost) a svoboda, odmítá pohled na dítě jako na ‘’malého dospělého’’, prosazuje ochranu jeho práv a individuality
- Cíl: výchova pracovitých, nezávislých a aktivních občanů, kteří jsou schopni hájit svá práva, shoda s přírodou ve výchově – respektování přirozenosti dítěte, jeho věkových zvláštností, pozitivní výchova může nastoupit, až ji dítě bude vyžadovat samo – vychovávat člověka znamená: ‘’vychovávat jeho srdce’’ – jeho dobré city, úsudek a vůli
- Výchova k nám přichází:
- Od přírody – rozvoj našich schopností a orgánů
- Od lidí
- Od věcí – získávání zkušeností z na nás působících předmětů
3 stupně nerovnosti mezi lidmi:
- vznik soukromého vlastnictví – rozdělení společnosti na bohaté a chudé
- vznik státu – rozdělení na ty, kteří vládnou a na ty, kteří si nechávají vládnout
- vznik despotických systémů – tzn. vláda tyranií
Díla:
- Emil aneb o výchově – skládá se z 5 knih pojednávajících o periodách výchovy:
- 1-2 let tělesný vývoj a otužování,
- 2-12 let rozvoj smyslů,
- 12-15 let rozumová a pracovní výchova,
- 15 -21 let výchova mravní,
- výchova Žofie, budoucí manželky Emilovy
- O společenské smlouvě
- Vyznání,
- Hudební slovník,
- Vyznání savojského vikáře
Johann Heinrich Pestalozzi
- Švýcarský zakladatel národní školy
- Humanistický pedagog, vychovatel lidu a didaktik
- Považován za zakladatele praktické sociální výchovy, učitel elementarista
- Po J.A. Komenském se jedná o jednu z nejvýznamnějších postav moderní světové pedagogiky
Život:
- Narozen v Curychu roku 1746.
- Po nedokončeném studiu teologie a práv se snažil zvýšit životní úroveň – vzorné hospodářství, chtěl vyučovat zemědělce metodám hospodaření.
- Roku 1774-80 s manželkou zřídil ústav pro výchovu chudých dětí – rodinné prostředí, 40 dětí, učili e příst, tkát, zemědělským dovednostem, po práci se učili elementárnímu vzdělávání (čtení, psaní, počítání)
Názory a myšlenky:
- Při studiu se nechal inspirovat názory francouzských osvícenců – bohatstvím národa je půda, nikoli zlato
- Byl silně ovlivněn názory Rousseaua, které nadále rozvíjel, částečně se distancoval
- Věřil, že abychom změnili lidi, musíme je milovat, je autorem myšlenky, že každý čin, který nevychází z lásky je zárodkem smrti
- Tvrdil, že přirozeného vzdělání a výchovy lze dosáhnout pomocí harmonického rozvoje při zapojení hlavy (intelekt), srdce (náboženství) a ruky (manuální a řemeslná stránka)
Pedagogika:
- Cíl výchovy: mravní rozvoj, stálé sebezdokonalování, postupné odhalování lidskosti v každém jedinci
- Veškeré vyučování má být výchovné, opírá se o systematičnost a názornost
- Zakladatelem školní tělesné výchovy – zahrnovala i praktické činnosti
- Požadoval, aby hodina byla svěží a radostná, učitel měl být mezi dětmi dítětem
Elementární gymnastika – soustava kloubových cvičení
- Cílem je dokonalá jednota a harmonie těla s duchem a mravností, součástí byla i zdravá životospráva
Pestalozziho výchovný institut:
- Původně na zámku Burgdorf
- Rozvíjel zde vlastní výchovné vyučovací metody popsané v jeho díle ‘’Jak Gertruda učí své děti’’.
- 1804 přestěhován do Yverdonu, kde na jeho seminářích získávají zkušenosti domácí i zahraniční pedagogové
- K zániku institutu vedou vnitřní rozepře v učitelském sboru, roku 1820 musí ústav opustit.
Johhan Friedrich Herbart
- Německý filozof, psycholog a pedagog .
- Výrazně ovlivnil pedagogickou teorií i vyučovací praxi, jak v Německu, tak i v českých zemích rakouské monarchie.
- První pedagogickou praxi získává jako soukromý vychovatel v Bernu.
- Navštívil Pestalozziho ústav v Burgdorfu, o jeho metodě napsal tři spisy a oceňoval na ní hlavně všestrannost a elementárnost.
- Zaměřil se na výchovu dorostu vyšších tříd.
Herbartovo pojetí pedagogiky:
• Je založen jednak na tzv. praktické filozofií (především etice), která pomáhá určit výchovné cíle, které rozdělujeme na:
- nezbytné – pevný charakter, rozvoj aktivnosti a mnohostranných zájmů
- možné – vztahuje se na konkrétní povolání
Členění výchovy podle Herbarta:
- Vedení
- Má tvořit předpoklady pro vyučování a mravní výchovu.
- Vedení se uskutečňuje i hrozbou, dozorem, tresty, včetně tělesných a odnímání svobody.
- Autorita a láska jsou jen pomocné prostředky vedení.
- Celý systém má dítě odvracet od porušování kázně.
- Vyučování
- Považuje za nejdůležitější a základní prostředek výchovy.
- Při výchově není důležitý jen rozum, ale důležitou úlohou hrají i city a vůle.
- Nejdůležitější úkol je vzbuzení mnohostranného zájmu, ze kterého pak vyplývá i pozornost, důsledné osvojení daného učiva.
- Vytvořil teorií stupňů vyučování, která se stala všeobecně uznávanou
Teorie stupňů vyučování:
- Jasnost
- Zahloubání se do učiva za stavu klidu.
- Výklad nového učiva je založený na vytváření představ.
- Asociace
- Zahloubání se do učiva ve stavu pohybu.
- Minulé učivo se spojuje s představami, které žák nabyl již dříve a má podobu rozhovoru.
- Systém – Představuje vyvození závěrů, definic a pravidel.
- Metoda – Využití nových poznatků v praxi.
- Zabýval se i otázkou škol a navrhl školu elementární, měšťanskou a gymnázium.
- Měšťanská škola byla reálná, která byla zaměřena na obchod, průmysl a jiné praktické obory.
- Mravní výchova
- Cílem je vštípit mravní pojmy.
- Při mravní výchově doporučuje najít u každého chovance kladné stránky a jeho osobnosti a ty nadále rozvíjet.
- Stanovit přesná pravidla chování, podněcovat chovance pochvalou a pokáráním, ukazovat chyby chovanci aby pochopil smysl pravidel, ale také aby získal vlastní zkušenosti.
V etice sestavil patero praktických kriterií upravující mravní život jednotlivce i celé společnosti:
- Idea vnitřní svobody – kdy vůle je v souladu s rozumem
- Idea vnitřní dokonalosti
- Idea náklonnosti – záleží na tom, že se člověk snaží nezištně činit dobru jiným. Soulad vlastní vůle s vůli ostatních.
- Idea práva – konflikty jsou řešeny na základě práva vypracovaného podle dobrovolné dohody
- Idea spravedlnosti – jak prokázat služby společnosti popř. jednotlivcům, kteří slouží v souladu s vůli nebo jak potrestat ty, kteří tuto vůli porušují
Herbartismus:
- Herbart rozpracoval spoustu důležitých didaktických otázek platných dodnes, ale k jejich rozšířením došlo až po jeho smrti.
- Jeho názory se staly základem středních škol.
- Kritizoval nedostatek pedagogické svobody, příliš velký počet žáků ve třídách,
- Soudí, že veřejná škola jako byrokratický organizovaná instituce nemůže přiměřeně respektovat individuální zvláštnosti žáků a podporuje spíše egoismus a rozdíly mezi lidmi.
- Apeloval, aby o žákově vzdělání rozhodoval prospěch a ne původ, přání rodičů
Lev Nikolajevič Tolstoj
- Geniální spisovatel, narozen v Rusku v Jasné Poljaně roku 1828
- Zabýval se filozofií, náboženstvím, psaním knih a učebnic, studoval filologii a později práva na kazaňské univerzitě, studium nedokončil
- Projevoval hluboký zájem o pedagogiku
- Cestoval po Německu a Francii, aby si prohlédl tamní školy a poznal školský systém.
- Roku 1849 zakládá školu pro vesnické děti v Jasné Poljaně.
- Dále založil dalších 15 škol, fungujících pod jeho dohledem – chtěl zvýšit úroveň rolníků
- V rámci pedagogiky se zapsal jako teoretik a realizátor ideje ‘’volné školy’’
- Má velké zaujetí pro výchovu, jeho výchova vychází z velké úcty k člověku a k dítěti, jehož duši chtěl rozvíjet
- Vydává i pedagogický časopis ‘’Jasná Poljana’’
Idea volné školy:
- Škola s volnou docházkou, bez učebního plánu a osnov, odmítá vyučovací hodiny, délka se řídí zájmem žáků
- Volné metody práce – metoda výchovy je zkušenost
- Předměty se střídají podle zájmu žáků, pobyt v přírodě, pedagog – citový vztah k žákům, podporuje jejich tvořivost, skromnost, návrat k přírodě, vegetariánství – Rousseau
- Memorování a zkoušení nahrazeno ruční prací, chtěl, aby děti na vědomosti přicházely samy
- Cíl výchovy: rozvoj žákovy iniciativy a tvořivosti
Charakteristika výchovy:
- Pedagogický takt
- Láska a úcta k žákově osobnosti
- Škola má být pedagogickou laboratoří
Pedagogická díla:
- Slabikář – napsáno pro základní výuku
- Početnice a Čítanky (příběhy a zkrácené pohádky)
- Azbuka, Plody vzdělanosti
- Pedagogické stati: O vzdělání lidovém, O metodách vyučování čtení
- v žádném z jeho dílech nenajdeme slovo trest
- podle těchto děl se vyučovalo až do roku 1917
Názory:
- Upírá státu právo vnucovat lidu povinnost školní docházky, školská organizace má vycházet ze svobodného rozhodnutí lidu
- Odsuzoval herbatismus
- Kritizoval cara, stát, manželství, církev, umění a dokonce i peníze
Konstantin Dimitrijevič Ušinskij
- Ruský učitel a pedagogický teoretik ukrajinského původu
- Zakladatel ruské pedagogiky a ruské národní školy
- Tvůrce teorie rodinné výchovy v Rusku
- Svými spisy ovlivnil nejen pedagogiku ruskou, ale i evropskou
- Život:
- Po studiích na moskevské univerzitě pracoval jako profesor Děmidovského lycea v Jaroslavli.
- Vydal zde studii: O kamerálním vzdělání. Jako jeden z prvních pedagogů v Rusku se zabýval Předškolní výchovou
- Napsal mnoho učebnic, které se používaly i po jeho smrti
- ‘’Dětský svět’’ – čítanka elementárního věcného vzdělávání, proslulá učebnice pro nejmenší žáky
- Celý život zápasil s carskou vládou za realizaci svých pokrokových myšlenek.
- Osobně poznal Pestalozziho metody, stal se jejich šiřitelem v ruských podmínkách, musel opustit Rusko.
- Na svých cestách sbírá náměty pro zlepšení školství ve své vlasti a navrhoval, aby učitelé měli možnost si zvýšit vzdělání a postavení ve společnosti studiem na fakultách
- Převratný význam má článek ‘’Rudé slovo’’ – dává zde přednost učení se mateřskému jazyku
Předmět pedagogiky:
- Považuje zkoumání objektivních zákonitostí výchovy
- Význam pro formování charakteru člověka má práce
Cíl výchovy:
- Rozvoj takového člověka, který žije pro zájmy společnosti, miluje práci a je hluboce mravný, výchov má mít národní ráz.
- Za nejdůležitější základ mravní výchovy považoval náboženství.
- Přikládá význam mateřskému jazyku jako vyučovacímu předmětu
Vytváří první ruskou klasickou koncepci pedagogické soustavy a rozděluje pedagogiku na část:
- Všeobecnou – zkoumající obsah a cíl výchovy
- Didaktickou – zajímá se o prostředky výchovy
Rozpracoval teorii vyučovacích principů:
- Aby organizace výchovy byla svěřena lidu
- Aby výchova zprostředkovala dětem reálné vzdělání
- Aby vyučování probíhalo v mateřském jazyce
- Aby si děti osvojovaly vysokou morálku a aby byly vedeny k práci, čestnosti, k oddanosti vlasti a úctě ke všem lidem
- Aby muži i ženy měli stejné právo na vzdělání
- Aby do pedagogiky nebyly zanášeny a pedagogické zkušenosti ruskému národu cizí
- Zavádí termín pedagogická antropologie – založena na vědách o člověku, dítě má být podrobeno systematickému vzdělání po 7. roce
- Pro své zásluhy byl nazván Otcem ruské národní školy, na jeho paměť se uděluje pedagogům medaile Ušinského
Díla:
- Člověk jako předmět výchovy – pedagogicko-psychologické pojednání (zákonitosti rozvoje osobnosti)
- O mravném životě v ruském chování, Pedagogická cesta po Švýcarsku
Anton Semjonovič Makarenko
- Ukrajinský a sovětský spisovatel a pedagog
- Tvůrce kolektivní výchovy (originální výchovný systém)
- Za svůj život úspěšně prošel několika městskými školami a pedagogickými kurzy -> dostal se na post národního učitele na významné ruské škole
- Pracovní činnosti byly organizovány v oddílech, z nichž každý měl svého velitele.
- Makarenko zde spojil prvky práce, hry a vojenského pořádku (měli své uniformy, orchestr.).
- Tento systém byl nazván ‘’Systém hole’’ a kolonie nazvány ‘’Arakčejevská kasárna’’
Výchova:
- Odmítal svobodnou výchovu, věřil v tvořivost a tvořivé schopnosti dítěte, které lze správnou výchovou probudit.
- Základem jeho výchovy je kolektiv a práce.
- Výsledkem výchovy má být disciplína.
- Zdůrazňoval význam výchovy v předškolní věku, základem výchovy je rodina.
- Své názory na rodinu vyjádřil v knize pro rodiče ‘’O výchově dětí v rodině’’, cílem je výhova charakteru.
Kolektiv:
- Je důležité vytvořit správné vztahy v kolektivu a jedinec se musí podřídit vůli celého kolektivu
- Pokládal kolektiv za jeden ze základních prostředků (dodnes terapeutické komunity), šlo mu o vyspělý kolektiv respektující autoritu k pedagogovi a sobě navzájem
- Stanovil 3 pravidla výchovné práce v kolektivu:
- přesnost rozkazu
- umění se podrobovat
- odpovědnost
Pedagogické principy:
- Pedagogický optimismus
- Pedagogický humanismus
- Perspektivnost
- Vlastní příklad pedagoga
Zdroje:
PODLAHOVÁ A KOL. (ed.) Antologie profilů významných pedagogů. Olomouc: VUP 2001 80-244-0313-7.
Online – Wikipedia.org
JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5
CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, ISBN 8023880039